Innovatie moet jongeren warm maken voor boerenbedrijf

De wereldbevolking stijgt, de voedselproductie volgt niet en jongeren hebben amper interesse in het boerenleven. Experts doen een oproep om via innovatieve technologie jongeren warm te maken voor het beroep van landbouwer.

  • Public domain (CC0) De landbouw heeft te kampen met een ernstig imagoprobleem onder jongeren. De meeste van hen associëren het met een beroep voor ouderen. Public domain (CC0)

De jonge Duitse Cornelia Flatten is 24 jaar en runt de boerderij van haar vader met 110 melkkoeien. ‘Het is mijn passie’, zegt ze. ‘Het is niet enkel een bron van inkomsten, maar een levenswijze. Het is mijn droom om deze boerderij te transformeren en klaar te maken voor de toekomst met minstens twee melkrobots.’

Flatten is ervan overtuigd dat landbouw een belangrijk beroep is voor het voortbestaan van de mensheid. ‘Iedereen moet eten en drinken, en iedereen is daarbij nodig om dit tot een realiteit te maken.’

Imagoprobleem

Als de wereldbevolking zoals naar verwachting tegen 2050 zal gestegen zijn tot meer dan negen miljard mensen, zal de productie van voedsel 60 procent moeten stijgen om iedereen te kunnen voeden. Een nieuwe generatie jonge boeren zal daarom warm gemaakt moeten worden voor het vak, bleek onlangs bij een internationale bijeenkomst van landbouwjournalisten in Bonn.

De meeste jongeren associëren landbouw met een beroep voor ouderen.

Uit cijfers van de organisatie Young Professionals for Agricultural Development (YPARD) blijkt dat de landbouw heeft te kampen met een ernstig imagoprobleem onder jongeren. De meeste van hen associëren het met een beroep voor ouderen. Volgens YPARD zijn de helft van de landbouwers in de Verenigde Staten 55-plussers. In Zuid-Afrika is de gemiddelde leeftijd van een boer 62 jaar.

Het Global Forum on Agricultural Research (GFAR) berekende dat 2,5 miljard mensen afhankelijk zijn van landbouw voor hun inkomsten. Daarbij komt dat in veel regio’s het bruto binnenlands product (bbp) sterk afhankelijk is van de landbouw en dat de jongere generatie landbouwers daar de sterkste bijdrage leveren. Zo zijn negen op tien jongeren in Afrika ten zuiden van de Sahara die actief zijn in de landbouwsector, goed voor een derde van Afrika’s bbp.

Innovatie

Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) is het creëren van nieuwe kansen voor de jeugd om hen te stimuleren om te kiezen voor werk in de landbouw slechts één van de belangrijkste stappen die moeten worden genomen.

Het promoten van werkgelegenheid binnen de landbouwsector en meer agro-ondernemerschap zou volgens de FAO de voornaamste strategie moeten zijn om tegelijk ook economische en sociale ongelijkheid aan te pakken.

Innovatie is het sleutelwoord om jongeren aan te trekken en de wereld te behoeden voor een voedselcrisis, zegt Justice Tambo van het Centrum voor Ontwikkelingsonderzoek aan de Universiteit Bonn. ‘Slimme innovatieve technieken kunnen het evenwicht houden tussen productie en de uitstoot van broeikasgassen door de landbouw.’

Serieus leiderschap

‘Zakelijk inzicht, beleid en technologie moeten hand in hand gaan en oplossingen brengen die de globale uitdaging op vlak van voedsel en de toenemende wereldbevolking aankunnen. En dit alles zonder dat we afstevenen op een globale milieuramp’, beaamt ook Patrick Charlton van Alltech, een diervoerderbedrijf.

‘Als de wereld al zijn inwoners moet kunnen voeden met dezelfde hoeveelheid landbouwgrond, zal nieuwe technologie onontbeerlijk zijn. Daarnaast hebben we behoefte aan serieus leiderschap dat beleid, handel en technologie bijeen brengt.’

Bernd Flatten, Cornelia’s vader, is blij dat zijn dochter heeft beslist om het melkbedrijf over te nemen. Hij ziet ook dat het oude familiebedrijf niet enkel floreert dankzij de input van jong bloed maar ook door de gespecialiseerde kennis op vlak van nieuwe uitrusting en technologie, de manier die jongeren de mogelijkheid geeft om van dit vak een beroep met toekomst te maken.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.