Kristof Clerix, Belgium, works as an investigative reporter for the Belgian weekly news magazine Knack.
Het favoriete festivalmoment van Kristof Clerix
‘I’m not your typical American’, scandeerden The Goats, een Amerikaans rapperscollectief uit Philadelphia. Het was juli 1994, Zwemdokrock in Lummen, en als zestienjarige mocht ik voor de tweede keer in mijn leven naar een zomerfestival.
Welke boodschap de hiphopheren precies verkondigden wist ik niet, maar dat het anti-Amerikaans klonk leek mij prima. In volle pubertijd had ik me immers voorgenomen om niet mee te stappen in het American Dream-verhaaltje dat nogal wat van mijn leeftijdsgenoten Beverly Hills 90210-gewijs aanhingen. Voor wie het zich afvraagt: anno 2011 is mijn Transatlantisch standpunt heel wat genuanceerder dan in de vorige eeuw.
Een constante sinds The Goats op Zwemdokrock is wel mijn absolute voorliefde voor hiphopacts op festivals. Helaas treden die al te vaak aan met slechts een geluidsband en een handvol MC’s. Maar wanneer ze er staan met ’n goeie liveband, dan knalt het doorgaans wel. Spearhead op de wei van Werchter in 1995 was zo’n optreden. De band rond Michael Franti had toen nog niet zo lang geleden hun album ‘Home’ gelanceerd –nog altijd hun beste plaat ooit. Sindsdien heb ik Franti drie keer geïnterviewd (voor De Morgen en MO*) en hem nog vaker zien optreden, maar zo onvergetelijk als in Werchter werd het nooit meer.
Een optreden van Michael Franti en Spearhead in Sydney, Australië
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Interview
-
Nieuws
-
Column
-
Opinie
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars