Fusie Spaanstalige mediahuizen bedreigt diversiteit

De Federal Communications Commission (FCC) heeft
met een meerderheid van drie Republikeinen tegen twee Democraten groen licht
gegeven voor de fusie van de twee grootste Spaanstalige mediabedrijven,
Univisión en Hispanic Broadcasting. Critici vrezen dat de Spaanstalige
Amerikanen, 13,5 procent van de bevolking, nu bijzonder kwetsbaar worden
voor manipulatie en eenzijdige berichtgeving. De Democratische oppositie
ziet de concentratietrend in de media als een politiek manoeuvre van de
regering Bush.


De eigenaars van de twee mediareuzen, Jerrold Perrenchio van Univisión en
McHenry Tichenor van Hispanic zijn zelf niet van Latijns-Amerikaanse
origine, maar wel trouwe geldschieters van de Republikeinse partij. Binnen
de FCC waren het de Republikeinen die, onder aanvoering van Michael Powell,
de zoon van de VS-minister van buitenlandse zaken, hun zin kregen.

De Republikeinen moesten daarbij omzichtig te werk gaan, omdat het nieuwe
conglomeraat van 53 televisie- en 63 radiostations meer radiozenders heeft
dan wettelijk is toegestaan. De wet in kwestie is echter tijdelijk
opgeschort door een federale rechtbank. Wanneer ze opnieuw van kracht zou
worden, moeten de overtollige radiozenders worden verkocht, zo besloot de
FCC.

Volgens de FCC, de mediawaakhond van de Amerikaanse overheid, geeft de fusie
de Spaanstalige media een betere concurrentiepositie in het globale
medialandschap. De nieuwe groep zal twee derde van de 2,4 miljard
dollarreclame-uitgaven voor Spaanstalige media voor zijn rekening nemen. In
vergelijking met andere mediagroepen in de VS blijft het Spaanse concern een
relatief kleine speler, aldus de FCC.

De twee Democraten in de Commissie zien de goedkeuring als een nieuwe stap
in een deregulering van het medialandschap onder het presidentschap van
George W. Bush. Megafusies zorgen voor een verschraling van het politieke
pluralisme in nieuwsberichten en opiniërende programma’s, zo luidt de
commentaar. Eén op zeven televisiekijkers in de Verenigde Staten behoort tot
de Spaanstalige gemeenschap, die met 13,5 procent van de bevolking een
belangrijk aandeel van het kiespubliek uitmaakt.

De baas van de televisieafdeling van Univisión, Thomas M. Arnost, beloofde
dat er aan de programmatie niets zou veranderen. De nationale vereniging van
de schrijvende Spaanstalige pers (NAPH) heeft zich niettemin uitgesproken
tegen de fusie uit angst voor een verlies aan reclame-inkomsten en
diversiteit aan opinies. De vereniging vertegenwoordigt 200 Spaanstalige
kranten met een gemeenschappelijke oplage van ruim 14 miljoen exemplaren.

Ook Mario Diament, journalistiekprofessor aan de universiteit van Florida,
vreest voor een verlies aan diversiteit wanneer zowat alle hispanics voor
nieuws en ontspanning afhankelijk worden van dezelfde audiovisuele
leverancier. Omdat Univisión zich vooral richt tot Mexicanen, die meer dan
de helft van de Spaanstalige bevolking uitmaken, krijgen we mogelijk een
mexicanisering van de programma’s, aldus Diament.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.